Dem møder du i 2024

Medvirkende

Yura Lee, violin/Bratsch

Boris Brovtsyn, violin

Adam Koch, violin

Florian Willeitner, komponist/violin

Athanasia Kotronia, komponist

Eivind Ringstad, Bratsch

Nicholas Swensen, bratsch

Brannon Cho, Andreas Brantelid cello

Gerbrich Meijer, Klarinet

Jean-Baptiste Doulcet, Klaver

 

Kunstnerisk ledelse:

Nicholas Swensen & Adam Koch

Kunstnerisk ledelse

Nicholas Algot Swensen

Nicholas Algot Swensen (f. 1999) har i de seneste år etableret sig iblandt unge skandinaviske musikere som
en efterspurgt kammermusiker, solist og dirigent. Med en tidlig karriere som drengesopran-solist i
Københavns Drengekor blev han klædt på til et liv som omrejsende musiker, og han har sidenhen uddannet
sig på Lübeck Musikhochschule som ’Jungstudent’, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium som
bachelor, The Juilliard School i New York som kandidat og Malko Dirigentskolen hos Danmarks Radio. Hans
lærere har inkluderet Barbara Westphal, Kim Kashkashian, Heidi Castleman, Tabea Zimmermann, Fabio
Luisi og Jorma Panula. Han har vundet priser ved Juilliard Concerto Competition, hvor han spillede Waltons
bratschkoncert med Antonio Pappano og The Juilliard Orchestra, Nedbal-, Primrose-, Rostal internationale
bratschkonkurrencer. Han har derudover modtaget nationale anerkendelser som bl.a. P2 Talentpris 2021,
Sonning Talentpris, Wilhelm Hansen Fondets Hæderspris og Jacob Gades store legat. Han har medvirket
ved kammermusikfestivaler i Danmark og talrige udenlandske festivaler, hvor han har samarbejdet og
optrådt kammermusikalsk med András Schiff, Gidon Kremer, Christian Tetzlaff, Den Danske Strygekvartet,
Nikolaj Szeps-Znaider, Trio con Brio m.fl.

Adam Koch 

Adam Koch (f. 2000) har tidligt gjort sig bemærket som solist og kammermusiker – med overblik og
kunstnerisk integritet. Mange musikelskere i Præstø-området vil have fulgt den unge musikers liv, da han er
vokset op i Præstø, inden han som 16-årig flyttede fraflyttede egnen for at begynde hos Professor Sergej
Azizian på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København, hvorfra han tog sin afgangseksamen i
2022. Samme år afsluttede han sine dirigentstudier ved Malko Dirigentskolen på DR. I disse år udvikler han
sit solistiske fag på Hanns Eisler Musikhochschule i Berlin hos Professor Kolja Blacher. I denne sæson har
han derudover dyrket sine kompetencer som både dirigent og koncertmester i Det Kongelige Kapel, hvor
han bl.a. har ledet den anmelderroste forestilling Amadeus. Rollen som ledende/dirigerende koncertmester
samt solist har Adam også tidligere udfyldt hos Leopoldinum Kammerorkester. Adam har fået undervisning
af internationale kapaciteter som f.eks. Nikolaj Szeps-Znaider og Pinchas Zukerman, og masterclasses hos
bl.a. Leonidas Kavkos, Mihaela Martin, og Ana Chumachenko. Adam vandt tidligt nationale konkurrencer
som 1. pris i Øresund Solistkonkurrencen m.v. ligesom han har modtaget national opbakning i form af
Augustinusfondens jubilæumsbevilling, Jacob Gades store legat og Sonning Talentprisen. Han har
derudover vundet priser ved større internationale konkurrencer som J. Brahms-, Tibor Varga- og Salzburg
Mozart-violinkonkurrencer, og har deltaget ved kammermusikfestivaller i både ind- og udland.

Kunstnere

Boris Brovtsyn, violin 

Det er med meget stor glæde, at Oremandsgaard Kammermusikfest byder violinisten Boris Brovtsyn
velkommen for første gang. Han er en internationalt meget eftertragtet solist med et repertoire på over 50
violinkoncerter i bagagen og optræder verden rundt med en fornem række af orkestre og i verdens mest
eftertragtede koncertsale. Derudover er Boris Brovtsyn en efterspurgt og dedikeret kammermusiker, der
optræder på de mest eftertragtede scener fra Verbier og Salzburg til Stavanger. Det har været et længe
næret ønske, at netop Boris Brovtsyn skulle komme til Oremandsgaard Kammermusikfest med sin indsigt i
såvel kammermusikkens store mesterværker såvel som i den nye musik, der opstår i vores egen tid.
Brovtsyn har vundet internationale priser som ECHO Klassik for sit samspil med f.eks. Janine Jansen i
kammermusik af Schubert og Schönberg, ligesom han har været nomineret til Gramophone Award for sin
indspilning af Brahms’ klarinetkvintet med Martin Fröst.

Yura Lee, violin & bratsch

At mestre både bratsch og violin er en tradition, som går langt tilbage. Men det er få, der mestrer det som
Yura Lee, der har gjort sig bemærket med toppriser i internationale konkurrencer i begge fag: På bratsch
med førstepriser i såvel Den Internationale Yuri Bashmet bratsch-konkurrence som i den anerkendte ARD-
konkurrence i Tyskland og på violin i f.eks. Leopold Mozart-konkurrencen i Salzburg. Hun spænder også
vidt, når det gælder repertoire, hvor hun mestrer det moderne og det klassiske – også det såkaldt tidlige
repertoire. Hun har f.eks. indspillet albummet ”Mozart in Paris” med Reinhard Goebel og den bayerske
Kammerfilharmoni, som modtog den prestigefulde hæder, Diapason d’Or, i Frankrig. Hun har studeret på
bl.a. Juilliard School, Salzburg Mozarteum og det tyske Kronberg Academy med prominente lærere som
Namyun Kim, Dorothy DeLay, Miriam Fried og Nobuko Imai. Hun har optrådt verden over fra Carnegie til
Musikverein i Wien. Som solist har hun optrådt med de mest berømte orkestre i f.eks. New York, Chicago
Symphony, Cleveland, Los Angeles og Tokyo. Og det er de helt ”tunge” dirigenter, hun har samarbejdet
med som Lorin Maazel og Myung-Whun Chung. At hun har tid til kammermusik oveni, kan måske undre,
men ikke desto mindre er hun at finde på programmerne på de prominente festivaler i Salzburg, Verbier og
Kronberg med musikere som Gidon Kremer, Andras Schiff, Leonidas Kavakos, Mitsuko Uchida og Frans
Helmerson. Hun er en fast del af Chamber Music Society of Lincoln Center og Boston Chamber Music
Society. Det er en stor glæde at kunne byde Yura velkommen til Oremandsgaard.

Andreas Brantelid

Andreas Brantelid (f. 1987) er født i København af svenske/danske forældre. Efter at have modtaget
undervisning fra sin far Ingemar, fik Andreas sin solo-debut i en alder af 14 år med Elgars cellokoncert
sammen med Det Kgl. Kapel i København. Da han i 2007 vandt 1. pris ved Eurovision Young Musicians
Competition, fik den internationale musikverdenen øje på talentet. I dag er Andreas Brantelid en af de mest

eftertragtede kunstnere fra Skandinavien, der har modtaget anmelderroser fra kritikere i hele verden. Han
mestrer det virtuose og det stilsikre og formår samtidig at gribe publikum med sin klang og fortællelyst.
Listen over prominente orkestre og kunstnere, som Andreas har optrådt med, er lang og inkluderer blandt
andet alle større skandinaviske orkestre samt f.eks. London Filharmonikerne og Mahler Kammerorkester.
Listen over samarbejder med anerkendte dirigenter som f.eks. Andris Nelsons, Esa-Pekka Salonen og Sakari
Oramo er tilsvarende lang og imponerende. Andreas er en efterspurgt kammermusiker og har samarbejdet
med store personligheder som Daniel Barenboim, Gidon Kremer og Paul Badura-Skoda. Ligesom han vil
være kendt i det danske kammermusiklandskab for sine optrædener med den norske pianist Christian Ihle
Hadland samt den svenske pianist Bengt Forsberg. Andreas har i mange år været en tilbagevendende
kunstner ved Oremandsgaard Kammermusikfest, hvor han også er kommet som barn, når hans far havde
travlt med at spille til Kammermusikfesten.

Eivind Ringstad, Bratsch

Ung norsk bratschist med det norske Crescendo-talentprogram i ryggen, såvel som tilknyttet ”BBC’s New
Generation Artists Scheme” med dertilhørende virke i det britiske og med optræden i bl.a. Wigmore Hall.
Eivind Ringstad er en kunstner, der ikke bare er virtuos på sit instrument og i bratschen kernerepertoire,
han har også gjort det til en vigtig sag at opføre og indspille ny musik for instrumentet. Han har allerede
indspillet flere albums som solist – bl.a. Waltons bratschkoncert med Oslo Filharmonikerne. Som
kammermusiker er Eivind Ringstad uhyre efterspurgt og har også gjort sig på flere europæiske festvalscener
ud over de fleste kammermusikfestivaler i Norge. Vi har glædet os til at byde Eivind velkommen til
Oremandsgaard Kammermusikfest.

Brannon Cho, cello


Celloen er et instrument, som mange kammermusik-afficionados værdsætter i særlig grad for
instrumentets sangbare tone. På Oremandsgaard Kammermusikfest har vi igennem flere år været velsignet
med fremragende cellisters skønne spil, så det er altid spændende at få ny kræfter ombord. Vi er i
Oremandsgaard Kammermusikfest stolte over at kunne byde den unge amerikanske cellist, Brannon Cho,
velkommen til festivalen for første gang. Brannon Cho er én af sin generations fremadstormende solister,
der har vundet priser i verdens fornemste konkurrencer som f.eks. Queen Elisabeth Konkurrencen. Udover
at optræde som solist med orkestre som Det Europæiske Kammerorkester, er han også en ivrig
kammermusiker, der selv har været med til at grundlægge flere ensembler – bl.a. klavertrioen Seoul Trio.

Gerbrich Meijer, Klarinet

Den klassiske musikscene er en international scene. Og Danmark er en del af det internationale miljø.
Musikere søger til Danmark for at studere – bl.a. vores klarinettist på festivalen 2024: Gerbrich Meijer. Hun
er født i Holland men kom til Danmark, hvor hun studerede hos John Kruse på Det Kongelige Danske
Musikkonservatorium, inden hun afsluttede sine studier i Los Angeles. I 2022 modtog hun også en special-
pris ved den internationale Carl Nielsen Klarinetkonkurrence. Ud over sit aktive liv som såvel solist og
kammermusiker, er Gerbrich Meijer også en aktiv stemme, når det gælder musikkens rolle i uddannelsen af
unge. Dels som underviser men også som grundlægger af musikalske initiativer, der skal række ud og
forene os mennesker i vores samfund. Store ambitioner og beundringsværdige idéer.

Jean-Baptiste Doulcet, Klaver


I de gode, gamle dage evnede de klassiske musikere at skrive musikken selv. De store komponister skrev
ikke bare selv deres mesterværker. De evnede også at spille flere af værkerne selv. Desværre blev denne
forbindelse nedtonet fra slutningen af 1800-tallet og særligt op igennem 1900-tallet. Musikeren blev
reduceret til en udøver, og komponisten den, der skabte musikken med endog meget specifikke
instruktioner til udøveren i partituret. Heldigvis er der musikere, der stadig mestrer forbindelsen mellem
det udøvende og det skabende. Den franske pianist, Jean Baptiste Doulcet, er en fremragende virtuos
pianist, der boltrer sig i musikken af f.eks. Liszt og Schumann, som han har udgivet på internationalt
anmelderroste albums. Men han stopper ikke dér – nej, Jean Baptiste Doulcet har igennem det meste af sit

liv selv skrevet musik og selv improviseret. Vi er meget stolte over at kunne byde en kunstner som ham
velkommen til Oremandsgaard Kammermusikfest, hvor vi vil kunne opleve ham fra flere sider.

Komponister

Florian Willeitner, komponist/violin

Der er musikere, man får svært ved at sætte i bås. Den tyske violinist, komponist, arrangør Florian
Willeitner, er én af dem. Og det er netop derfor, han i år er inviteret med til Oremandsgaard
Kammermusikfest for første gang. Det er også første gang, at festivalen inkluderer en musiker-komponist
på denne måde i festivalens efterhånden lange historie, hvor ny kompositionsmusik altid har gået hånd i
hånd med de store, klassiske mesterværker. På denne måde vælger festivalen i år at fokusere på og følge
de tendenser nationalt som internationalt, hvor grænserne i stadig højere grad udviskes mellem skaber og
udøver. Florian Willeitner er ikke bare på denne måde en versatil kunstner, der både komponerer og spiller,
også genremæssigt er Florian Willeitner kendt for at spænde endog meget vidt – hvor klassisk musik
sidestilles med jazz og folkemusik. Han er medlem af strygekvartetten Vision og har grundlagt
kunstnerorganisationen Pool of Invention.

Athanasia Kotronia, komponist

Hun er én af de bemærkelsesværdige unge komponister, der rager op i det i forvejen meget blomstrende
og levende kompositionsmiljø, man finder i Danmark i disse år. Græsk-svenske Athanasia Kotronia (2000) er
bl.a. uddannet hos Bent Sørensen (huskomponist ved Oremandsgaard Kammermusikfest i 2021) ved Det
Kongelige Danske Musikkonservatorium. Athanasia Kotronia arbejder både akustisk og elektronisk, ligesom
hun har skrevet orkesterværker såvel som værker i intime rammer. Hun bruger ofte digte som
udgangspunkt, skriver selv digte og har også fået værker opført af f.eks. DR Vokalensemblet.
På den første aften ved årets Kammermusikfest indledes festivalen med en uropførelse af Athanasia
Kotronia skrevet specifikt til den unge kunstneriske ledelse, bratschisten Nicholas Swensen og violinisten
Adam Koch, bestilt af Oremandsgaard Kammermusikfest.