Dem møder du i 2023

Ian Swensen, violin

Alexander Sitkovetsky, violin

Adam Koch, violin

Yura Lee, violin & bratsch

Nicholas Swensen, bratsch

Andreas Brantelid, cello

Jonathan Swensen, cello

Enrico Pace, klaver

Ben Goldscheider, horn

Lotta Wennäkoski, komponist

Emil Vijgen, komponist

Kunstnerisk ledelse

Nicholas Algot Swensen

Nicholas Algot Swensen (f. 1999) har i de seneste år etableret sig iblandt unge skandinaviske musikere som
en efterspurgt kammermusiker, solist og dirigent. Med en tidlig karriere som drengesopran-solist i
Københavns Drengekor blev han klædt på til et liv som omrejsende musiker, og han har sidenhen uddannet
sig på Lübeck Musikhochschule som ’Jungstudent’, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium som
bachelor, The Juilliard School i New York som kandidat og Malko Dirigentskolen hos Danmarks Radio. Hans
lærere har inkluderet Barbara Westphal, Kim Kashkashian, Heidi Castleman, Tabea Zimmermann, Fabio
Luisi og Jorma Panula. Han har vundet priser ved Juilliard Concerto Competition, hvor han spillede Waltons
bratschkoncert med Antonio Pappano og The Juilliard Orchestra, Nedbal-, Primrose-, Rostal internationale
bratschkonkurrencer. Han har derudover modtaget nationale anerkendelser som bl.a. P2 Talentpris 2021,
Sonning Talentpris, Wilhelm Hansen Fondets Hæderspris og Jacob Gades store legat. Han har medvirket
ved kammermusikfestivaler i Danmark og talrige udenlandske festivaler, hvor han har samarbejdet og
optrådt kammermusikalsk med András Schiff, Gidon Kremer, Christian Tetzlaff, Den Danske Strygekvartet,
Nikolaj Szeps-Znaider, Trio con Brio m.fl.

Adam Koch 

Adam Koch (f. 2000) har tidligt gjort sig bemærket som solist og kammermusiker – med overblik og
kunstnerisk integritet. Mange musikelskere i Præstø-området vil have fulgt den unge musikers liv, da han er
vokset op i Præstø, inden han som 16-årig flyttede fraflyttede egnen for at begynde hos Professor Sergej
Azizian på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København, hvorfra han tog sin afgangseksamen i
2022. Samme år afsluttede han sine dirigentstudier ved Malko Dirigentskolen på DR. I disse år udvikler han
sit solistiske fag på Hanns Eisler Musikhochschule i Berlin hos Professor Kolja Blacher. I denne sæson har
han derudover dyrket sine kompetencer som både dirigent og koncertmester i Det Kongelige Kapel, hvor
han bl.a. har ledet den anmelderroste forestilling Amadeus. Rollen som ledende/dirigerende koncertmester
samt solist har Adam også tidligere udfyldt hos Leopoldinum Kammerorkester. Adam har fået undervisning
af internationale kapaciteter som f.eks. Nikolaj Szeps-Znaider og Pinchas Zukerman, og masterclasses hos
bl.a. Leonidas Kavkos, Mihaela Martin, og Ana Chumachenko. Adam vandt tidligt nationale konkurrencer
som 1. pris i Øresund Solistkonkurrencen m.v. ligesom han har modtaget national opbakning i form af
Augustinusfondens jubilæumsbevilling, Jacob Gades store legat og Sonning Talentprisen. Han har
derudover vundet priser ved større internationale konkurrencer som J. Brahms-, Tibor Varga- og Salzburg
Mozart-violinkonkurrencer, og har deltaget ved kammermusikfestivaller i både ind- og udland.

Kunstnere

Yura Lee, violin & bratsch

At mestre både bratsch og violin er en tradition, som går langt tilbage. Men det er få, der mestrer det som
Yura Lee, der har gjort sig bemærket med toppriser i internationale konkurrencer i begge fag: På bratsch
med førstepriser i såvel Den Internationale Yuri Bashmet bratsch-konkurrence som i den anerkendte ARD-
konkurrence i Tyskland og på violin i f.eks. Leopold Mozart-konkurrencen i Salzburg. Hun spænder også
vidt, når det gælder repertoire, hvor hun mestrer det moderne og det klassiske – også det såkaldt tidlige
repertoire. Hun har f.eks. indspillet albummet ”Mozart in Paris” med Reinhard Goebel og den bayerske
Kammerfilharmoni, som modtog den prestigefulde hæder, Diapason d’Or, i Frankrig. Hun har studeret på
bl.a. Juilliard School, Salzburg Mozarteum og det tyske Kronberg Academy med prominente lærere som
Namyun Kim, Dorothy DeLay, Miriam Fried og Nobuko Imai. Hun har optrådt verden over fra Carnegie til
Musikverein i Wien. Som solist har hun optrådt med de mest berømte orkestre i f.eks. New York, Chicago
Symphony, Cleveland, Los Angeles og Tokyo. Og det er de helt ”tunge” dirigenter, hun har samarbejdet
med som Lorin Maazel og Myung-Whun Chung. At hun har tid til kammermusik oveni, kan måske undre,
men ikke desto mindre er hun at finde på programmerne på de prominente festivaler i Salzburg, Verbier og
Kronberg med musikere som Gidon Kremer, Andras Schiff, Leonidas Kavakos, Mitsuko Uchida og Frans
Helmerson. Hun er en fast del af Chamber Music Society of Lincoln Center og Boston Chamber Music
Society. Det er en stor glæde at kunne byde Yura velkommen til Oremandsgaard.

Andreas Brantelid

Andreas Brantelid (f. 1987) er født i København af svenske/danske forældre. Efter at have modtaget
undervisning fra sin far Ingemar, fik Andreas sin solo-debut i en alder af 14 år med Elgars cellokoncert
sammen med Det Kgl. Kapel i København. Da han i 2007 vandt 1. pris ved Eurovision Young Musicians
Competition, fik den internationale musikverdenen øje på talentet. I dag er Andreas Brantelid en af de mest

eftertragtede kunstnere fra Skandinavien, der har modtaget anmelderroser fra kritikere i hele verden. Han
mestrer det virtuose og det stilsikre og formår samtidig at gribe publikum med sin klang og fortællelyst.
Listen over prominente orkestre og kunstnere, som Andreas har optrådt med, er lang og inkluderer blandt
andet alle større skandinaviske orkestre samt f.eks. London Filharmonikerne og Mahler Kammerorkester.
Listen over samarbejder med anerkendte dirigenter som f.eks. Andris Nelsons, Esa-Pekka Salonen og Sakari
Oramo er tilsvarende lang og imponerende. Andreas er en efterspurgt kammermusiker og har samarbejdet
med store personligheder som Daniel Barenboim, Gidon Kremer og Paul Badura-Skoda. Ligesom han vil
være kendt i det danske kammermusiklandskab for sine optrædener med den norske pianist Christian Ihle
Hadland samt den svenske pianist Bengt Forsberg. Andreas har i mange år været en tilbagevendende
kunstner ved Oremandsgaard Kammermusikfest, hvor han også er kommet som barn, når hans far havde
travlt med at spille til Kammermusikfesten.

Alexander Sitkovetsky, violin

Alexander Sitskovetsky (f.1983) blev godt nok født i Moskva men flyttede allerede som 8-årig til London for
at følge undervisningen i violin på den berømte Menuhin School, opkaldt efter den legendariske violinist
Yehudi Menuhin, som i de formende år blev en stor inspiration for den unge Alexander, og de to optrådte
sammen ved flere lejligheder. Alexander blev hurtigt en efterspurgt solist og kammermusiker med
solistoptrædener med førende orkestre som f.eks. Royal Philharmonic og Tokyo Symfonikerne, ligesom han
selv leder orkestre som f.eks. Det Australske Kammerorkester. Som musiker er Alexander både afholdt af
publikum – og blandt kolleger som en musiker med ikke bare sin ædle klang men også med en evne til at gå
i dialog gennem musikken. Han er en meget efterspurgt og aktiv kammermusiker verden over og
ankommer til Oremandsgaard Kammermusikfest direkte fra den legendariske festival i Verbier, og så er han
grundlægger af den navnkundige Sitkovetsky-trio og har tidligere gæstet Oremandsgaard med succes. Det
er en stor glæde at kunne byde Alexander Sitkovetsky velkommen tilbage!

Jonathan Swensen, cello

Jonathan Swensen (f. 1996) var første gang med på Oremandsgaard Kammermusikfest i 2020 – i den helt
særlige corona-udgave, hvor han sammen med bl.a. sin bror Nicholas og Adam spillede musik af Bent
Sørensen under åben aftenhimmel i faklernes skær. Jonathan er sin generations største talent på sit
instrument – og er i gang med en international karriere, hvor især amerikanerne for tiden kan nyde hans
spil, og hvor han igennem de sidste par år har studeret. Han har i det forgangne år netop indspillet sit første
soloalbum med efterfølgende international anerkendelse. Også på albummet slår hans nærvær igennem.
Jonathan er kendt som en kunstner, der aldrig holder igen, men giver sig 100 % til musikken! Jonathan har
allerede vundet flere nationale som internationale konkurrencer – bl.a. Young Concert Artists i New York
såvel som Windsor Internationale Strygerkonkurrence. Som solist har han optrådt med bl.a. Philharmonia
Orchestra og Cph Phil, og som kammermusiker er Jonathan en efterspurgt musiker, der har optrådt med
såvel Den Danske Strygekvartet som Trio con Brio og kendt som en virtuos dynamo i sin generations
kammermusikliv.

Enrico Pace, klaver

Enrico Pace (f.1967) trådte sine italienske barnesko på Rossini konservatoriet i Pesaro. Selvom han i en ung
alder gjorde sig bemærket som solist og prisvinder i f.eks. Franz Liszt-konkurrencen i Utrecht, så lagde han
også ud med både at dirigere og komponere. Et bredt udsyn, som hans musikerskab også den dag i dag
bærer præg af. Han har indspillet virtuos klavermusik af Franz Liszt men har en evne til at favne det særlige,
klassiske, det nye og det gamle i sit musikerskab, som tidligt også inkluderede kammermusikalske
samarbejder. Særligt samarbejdet med violinisten Frank Peter Zimmermann er blevet fulgt af
verdensturnéer og albums med alt fra Bach, Beethoven til Hindemith og Busoni. I nyere tid har Enrico Pace
også aflagt visit i Danmark ved koncerter i duo-samarbejdet med violinisten Leonidas Kavakos. Enrico Pace
er den erfarne musiker med et særligt bid og lyst til at kaste sig ud i særlige projekter. Det er en stor ære for
Oremandsgaard Kammermusikfest endelig at kunne byde Enrico Pace velkommen!

Ben Goldscheider, horn

Hornister har fået en særlig rolle ved Oremandsgaard Kammermusikfest. Af mange årsager, men måske
især fordi mange forbinder instrumentet med skovens lyde – jægere, guldalder osv. Det er et instrument,

der har få virkelige mestre, men en ung, international anerkendt stjerne er hornisten Ben Goldscheider fra
London. I 2016 blev han BBC Young Musician Concerto Finalist og siden har han bl.a. studeret hos Radek
Baborák ved Barenboim-Said Academy in Berlin. Ben er medlem af fornemme ensembler som Pierre Boulez
Ensemble og solohornist i Barenboims West-Eastern Divan Orchestra. Det giver sig selv, at med de
ensembler boltrer Ben sig i det klassiske såvel som den helt nyskrevne musik, og Ben engagerer sig da også
meget i den nyskrevne musik og er efterspurgt som solist, når nye værker skal uropføres. Som solist har Ben
givet recitals verden rundt – i Concertgebouw såvel som Wigmore Hall og Elbphilharmonie. Det er
fantastisk at kunne byde velkommen til Ben i skoven ved Husflidsskolen!

Alva Holm

Den danske musikscene markerer sig i disse år ved en ny stærk strygergeneration, hvor violinisten Alva
Holm rager op som et stort talent og en skattet kammermusiker. Alva debuterede som 16-årig med
Göteborg Symfoniorkester i Carl Nielsens krævende violinkoncert og vandt ved denne lejlighed førsteprisen
i Sveriges prestigefyldte musikkonkurrence Polstjärnepriset. Alva er modtager af Léonie Sonnings
Talentstipendium samt Carl Nielsens Talentpris 2020. Alva studerer for tiden på Hochschule für Musik
Hanns Eisler i Berlin.

Komponister

Lotta Wennäkoski, komponist

Der er både noget transparent, drømmende og hårdtslående over flere af finskfødte Lotta Wennäkoskis
(f.1970) værker. Måske fordi Lotta ønsker at indgå i dialog med den omkringliggende verden, som også er
spækket med både drømme og barske realiteter. Og selvom det er en kliché, så synes hendes musik også at
rumme en storhed, som kan bringe lytteren til at tænke på de ”finske vidder”, til trods for, at hun lagde ud
med at studere violin, musikteori og ungarsk folkemusik på Béla Bartók konservatoriet i Budapest, inden
hun vendte snuden hjemad mod Finland og Sibelius Akademiet. Her fortsatte hun studierne i musikteori og
komposition hos blandt andre Eero Hämeenniemi, Kaija Saariaho og Paavo Heininen. Det internationale
udsyn præger hendes værker, såvel som hendes færden. Inden hun afsluttede sine studier I Helsinki I 2000,
var hun også forbi den hollandske komponist Louis Andriessen. To gange har værker af hende været
nomineret til Nordisk Råds Musikpris, og verdens måske mest berømte koncert ”Last Night of the Proms” i
2017 blev åbnet med en uropførelse af Lottas energiske og billedskabende orkesterværk ”Flounce”. I de
forgangne år har Lotta haft fokus på genren opera med en bestilling til Savonlinna Opera festival. Endda
med en dansk vinkel, da operaen ”Regine” omhandler den danske filosof Søren Kierkegaards forlovede,
Regine Olsen. Ved Kammermusikfesten 2023 opføres to af Lottas kammermusikværker, som sættes i relief
af klassikere. Oremandsgard Kammermusikfest er stolte over at kunne byde Lotta Wennäkoski velkommen.

Emil Vijgen, komponist

Emil Vijgen (f.1996) er en dansk/hollandsk komponist
opvokset og uddannet i København.
Han udfolder sit virke indenfor forskellige genreområder
med særlig interesse for klassisk partiturmusik, musikalsk
interaktion med video og hjemmebyggede instrumenter.
Hans musik er ofte et forsøg på at instrumentere og
musikalisere mekanismer/teknologier vi finder i hverdag
som stikkontakter og videodagbøger.